Monday, October 8, 2012

Spaghetti Aglio Olio

Sekarang ni aku rajin beno bangun pagi masak lunch untuk bekal ke office. Dah jadi cam tabiat pulak. Kalau sempat, aku masak untuk breakfast En Zairin dan Azfar juga...isteri solehah, ibu mithali...ahaks.

Spaghetti memang feberet aku, tak kisahlah masak bolognese ke, carbonara ke, apa-apa ke, memang aku balun. Ni salah satu menu yang aku buat, Spaghetti Aglio Olio. Resepi of cosla pakai campak-campak - ikut sedap tekak aku. Memang senang sangat nak buat, sambil tutup mata pun boleh. Kalu tak caya, tryla buat tapi kalau jadi apa-apa jangan marah I..... *_*

Spaghetti Aglio Olio

Ye puan-puan, tuan-tuan, adik-adik, kakak-kakak, abang-abang sekalian. Mari kita mulakan.

Bahan-bahan :
1/3 paket Spaghetti (apa-apa brandlah)
3 ulas bawang putih (tumbuk boleh...cincang pun boleh)
Udang/Sotong/Kepah (direbus separuh masak dulu) Tapi aku guna crabstick, senang skit
Shitake dried mushroom
Capsicum (lada benggala)
bawang holland
1/2 Kiub ayam
2-3 sudu besar Olive oil (wajib)
Garam
Oregano/Mix herbs
Parmesan cheese
Chilli Flakes

Cara-cara :
1. Spaghetti harus direbus hingga lembut dulu. Kemudian, kalau guna udang/sotong/kepah atau semua sekali, rebus separuh masak dulu mereka-mereka itu.
2. Tuangkan minyak, agak-agak dah panas skit, masukkan bawang putih. Dah naik bau skit, masukkan mushroom. Biar masak seketika.
3. Kemudian masukkan segala seafood yang ada, kacau sebati.
4. Masukkan pula capsicum dan bawang, kacau dan biar dalam seminit, masukkan pula kiub ayam.
5. Akhir sekali, masukkan spaghetti, garam dan herbs yang ada.
6. Bila nak hidang, taburkan parmesan cheese dan chilli flakes....wallla.




No comments:

Post a Comment