Wednesday, October 31, 2012

Hari Raya Aidil Adha 2012

Raya Aidilfitri hari tu belah aku jadinye Raya Aidiladha belah En Zairin la. Kami sekeluarga ada buat korban lembu sekor, jadinya ada peluang la nak menyaksikan sendiri ibadah korban ni...setelah bertahun-tahun tak pernah nak tengok. Entah apa pasal ntah tak rajin nak menjenguk, walhal bukannye pergi tolong menyiat daging pun.

Korban kat surau ni buat pada hari Sabtu sebabnya taknak tergesa-gesa untuk solat jumaat kalau buat on the day itself.

Agak tak feel jugaklah tapi hari jumaat tu pun sibuk boleh tahan, sibuk masak. Masak apa? Mak mertua aku suruh aku masak nasi daging. Huhhh? Panikkk !!! Nasib baik bukan panic attack.

Dalam hati,"Mampus aku, resepi ingat tak ingat, dahlah baru sekali jer masak. Alasan apa nak bagi ni." (sambil peluh menjurai-jurai)...konon.

Ok...chillahhh. Muka harus control confident.

Aku : "Resepi hari tuh guna daging. Kalau takde daging tak sedap nanti"
MIL : "Takpe, rempah-rempah yang guna tu pun dah cukup. Ala kadar jer"
Aku : "Betul? Tak sedap jangan marah. Kalau camtuh saya try guna ayam lah"
MIL : "Oklah"

"Arghhh...aku takleh lari".

Pergi kedai cari beras basmathi. Sambil-sambil tu, cuba ingat balik resepi. Ok Alhamdullillah dapat ingat sebab bahan-bahan die simple jer.

Klentang....klentung....klentang....klentung kat dapur. Siap seperiuk!! Tapi rasa agak fail, mungkin sebab guna ayam. Kalau guna daging best lagi sebab manis daging kan. Perut dah lapar, makan ajelah. Aku memang tak lalu sangat nak makan mungkin sebab sendiri masak kan campur ngan paniknya lagi, ngan rasanya tak se'kick' hari tuh nya.

Petang tuh sambil-sambil rehat, tetiba teringat....yang aku nak panik segala bagai pasal tak ingat resepi pasai pa? Bukak ajelah blog sendiri takpun google....aduihaiii...*tepuk dahi*


Esok paginya, kami dah bersiap sedia pergi tengok korban. Azfar pun bangun pagi...angkut skali.
Aku pergi ngan biras aku. Laki memasing dah angkat kaki dulu.

Tumbang sudah

Siat jangan tak siat

Camni rupenya isi dalam
Family yang buat korban dapat sebelah peha. Jadi dapatlah yang sebelah tuh.

Segala perut, hati, limpa, usus, jantung, paru...putihnya paru dia.
Aku memang dah 'cop' perut bulat tuh, dah cakap ngan pak mertua suruh amik. Sebabnya tahun lepas dorang buang jer. Buanggg??? Tau tak kat pasar sekarang sekilo adalah RM 16-18. Dah sama harga ngan sotong la pulak. 

Sudah sedia untuk dilapah-lapah

The venue for Ibadah Korban.

The Surau

Mana peruttt. Perghh..terror tol tahan napeh sampai kembang2 muka. Nampak cam 6 pack.

Azfar tak takut atau menangis...nasib baik. Cuma dia ajak balik awal sebab panas...Putera lilin kah anak ku?


Balik rumah, bermulalah misi membersihkan perut lembu yang bulat tuh...mak aku panggil perut tembusu. Masak lomak cili api memang sodap.....menjilat jari....*lap air liur*



 

No comments:

Post a Comment